poniedziałek, 24 czerwca 2013

Opcjonalne Zasady Umiejętności

W naszym małym gronie odbyły się kiedyś rozmowy na temat relacji między umiejętnościami i współczynnikami. Chcieliśmy wtedy coś w tej kwestii zmienić, bo zauważyliśmy, że dochodzi do nierealnych sytuacji, np.: gdy ktoś z wysoką Zręcznością, ale brakiem Prowadzenia Pojazdów, zasuwa samochodem jakby robił to na co dzień. Wynikiem tych przemyśleń był trochę zmieniony system umiejętności i współczynników.

Trzeba jednak sobie na początku powiedzieć jedno - poniższe zasady zdecydowanie utrudniają rozgrywkę. Sprawiają, że postacie stają się bardziej wyspecjalizowane w określonych czynnościach, w innych będą beznadziejne. Na dłuższą metę okazuje się, że bohaterowie ze zbalansowanymi współczynnikami będą lepiej odnajdywać się w tych zasadach.

Po wstępie czas na zmiany - przede wszystkim dzielimy współczynniki na trzy grupy:
- współczynniki "predyspozycyjne"/"+" - od 15 w górę
- współczynniki "przeciętne"/"0" - od 11 do 14 włącznie
- współczynniki "ułomne"/"-" - od 10 w dół

Umiejętności będą teraz miały inny efekt w zależności od grupy danego współczynnika. Sam poziom umiejętności też będzie wpływał na współczynnik. Jeśli czegoś nie umiemy, to dostaniemy dużą karę (podwyższenie poziomu testu o jeden w górę + pierwsza kolumna tabeli). Potem, odpowiednio do poziomu umiejętności, otrzymujemy odpowiedni modyfikator. Jest tak dlatego, że opanowanie umiejętności zajmuje dużo czasu, nie od razu dostaje się dobre wyniki. Z kolei suwak został wyrzucony z poziomu 4. Jest to zbyt duże ułatwienie, które zbyt szybko przychodzi. Został przesunięty na poziomy 5/6 lub nie ma go wcale, jeśli dotyczy współczynnika ułomnego. Suwak jest tylko jeden, nie powtarza się przy żadnym innym poziomie umiejętności (normalnie powtarza się co 4 poziomy). Oczywiście dalej można obniżać wyniki na kościach za pomocą punktów naszej umiejętności. Co najważniejsze, za nieposiadanie wymaganej umiejętności nie będzie podwyższany poziom testu w górę, zostało to zastąpione obniżaniem współczynnika. Szczegóły poniżej, w tabelce:















Kolejnym aspektem nowego podziału są modyfikatory do zakupu umiejętności opartych na różnych grupach współczynników. Kupno umiejętności opartych na "predyspozycyjnym" współczynniku kosztują -10%. Umiejętności oparte na "przeciętnym" nie mają żadnego modyfikatora (poza ew. modyfikatorem ze specjalności), a umiejętności oparte na "ułomnych" współczynnikach dostają modyfikator +10% do ceny w PD. Modyfikatory mogą się nałożyć z innymi, jak np.: ze specjalizacji.

W praktyce wyglądałoby to tak:
Zręczność 17
- współczynnik "+"
- przy braku wymaganej umiejętności spadałby do 15
- przy umiejętności na poziomie 1-2 spadałby do 16, możemy wykorzystać umiejętności do obniżenia wyniku na kościach
- umiejętność na poziomie 3-4 nie dawałaby żadnych modyfikatorów, można obniżać wyniki na kościach
- od poziomu 5 umiejętności dostajemy suwak, nie będzie już żadnych modyfikatorów, można obniżać wyniki na kościach

Budowa 12
- współczynnik "0"
- przy braku wymaganej umiejętności spadałby do 9
- przy umiejętności na poziomie 1-2 spadałby do 10, możemy wykorzystać umiejętności do obniżenia wyniku na kościach
- przy umiejętności na poziomie 3-4 spadałby do 11, możnemy obniżać wyniki na kościach
- na 5 poziomie umiejętności nie ma żadnych modyfikatorów, można obniżać wyniki na kościach
- na poziomie 6 dostajemy suwak, nie będzie już żadnych modyfikatorów, można obniżać wyniki na kościach

Spryt 10
- współczynnik "-"
- przy braku wymaganej umiejętności spadałby do 6
- przy umiejętności na poziomie 1-2 spadałby do 7, możemy wykorzystać umiejętności do obniżenia wyniku na kościach
- przy umiejętności na poziomie 3-4 spadałby do 8, możnemy obniżać wyniki na kościach
- przy umiejętności na poziomie 5 spadałby do 9, mżna odjąć poziom umiejętności od wyników na kościach
- na poziomie 6 nie ma i nie będzie już żadnych modyfikatorów, można obniżać wyniki na kościach

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz